Wednesday, December 23, 2020

Cabaran Guru Bidang STEM



Cabaran guru bidang STEM 💥


Pencapaian murid dalam PISA 2018 dan TIMMS 2019 boleh dikaitkan dengan kualiti guru.


Guru memainkan peranan yang signifikan untuk menarik lebih ramai murid mengambil mata pelajaran STEM.


Dapatan kajian TIMMS 2019 juga menunjukkan tahap keyakinan murid pada mata pelajaran matematik dan sains boleh mempengaruhi pencapaian mereka dalam mata pelajaran tersebut.


Minat STEM murid bergantung kepada keseronokan pembelajaran ketika di sekolah.



Dalam era IR 4.0, pendidikan berteraskan digital dan teknologi akan menyokong PdP. Namun, pengupayaan PdP digital hanya akan tercapai jika adaptasi teknologi dilakukan dengan efisien.


No comments:

Post a Comment

Pendekatan Bertema

 Assalamualaikum dan salam sejahtera semua rakan guru. Bagi posting kali ini, saya akan kongsikan beberapa bahan mengenai Pendekatan Bertema...